ପ୍ରତିଦିନ ଲକ୍ଷ ଲକ୍ଷ ଯାତ୍ରୀ ଭାରତର ରେଳପଥ ଦେଇ ଯାତ୍ରା କରନ୍ତି। ସୁଲଭ ଟିକେଟ୍ ମଧ୍ୟ ଭାରତର ରେଳପଥ ଦେଇ ଦୀର୍ଘ ଦୂରତା ଯାତ୍ରା କରିବାର କାରଣ। କେବଳ ଏତିକି ନୁହେଁ, ଆମେରିକା, ଚୀନ୍ ଏବଂ ଋଷ ପରେ ଭାରତୀୟ ରେଳ ବିଶ୍ୱର ଚତୁର୍ଥ ବୃହତ୍ତମ ରେଳ ନେଟୱାର୍କ ଅଟେ। କିନ୍ତୁ ରେଳବାଇରେ ଯାତ୍ରା କରିବା ସମୟରେ, ଆପଣ କେବେ ଏକ୍ସପ୍ରେସ ଏବଂ ସୁପରଫାଷ୍ଟ ଟ୍ରେନ୍ ମଧ୍ୟରେ ପାର୍ଥକ୍ୟ ଲକ୍ଷ୍ୟ କରିଛନ୍ତି କି? ଆଜି ଆମେ ଆପଣଙ୍କୁ ସେମାନଙ୍କ ମଧ୍ୟରେ ପାର୍ଥକ୍ୟ କହିବୁ…
ଏକ୍ସପ୍ରେସ ଏବଂ ସୁପରଫାଷ୍ଟ ମଧ୍ୟରେ ପାର୍ଥକ୍ୟ
ଇଣ୍ଡିଆନ୍ ରେଳବାଇର ଅଫିସିଆଲ୍ ୱେବସାଇଟ୍, indianrailways.gov.in ଅନୁଯାୟୀ, ଯଦି ଉଭୟ ଉପର ଏବଂ ତଳ ଦିଗରେ ଟ୍ରେନର ଗତି ମୁଖ୍ୟ ଲାଇନରେ ଘଣ୍ଟା ପ୍ରତି ୫୫ କିଲୋମିଟର ଏବଂ ସଂକୀର୍ଣ୍ଣ ଲାଇନରେ ଘଣ୍ଟା ୪୫ କିଲୋମିଟର ଥାଏ, ତେବେ ଏହା ହେବ ଏକ ସୁପରଫାଷ୍ଟ ଟ୍ରେନ୍ ଭାବରେ ବିବେଚନା କରାଯାଏ। ଏହାର ଅର୍ଥ ସେହି ଟ୍ରେନରେ ସୁପରଫାଷ୍ଟ ହେଡ୍ ଚାର୍ଜ ଲାଗୁ ହେବ। ତେବେ କିଛି ସୁପରଫାଷ୍ଟ ଟ୍ରେନ୍ ମଧ୍ୟ ଘଣ୍ଟା ପ୍ରତି ୧୧୦ କିଲୋମିଟର ବେଗରେ ଚାଲିଥାଏ। ଏହି ଟ୍ରେନ୍ ଗୁଡିକର ବିଶେଷତ୍ୱ ହେଉଛି ଯେ ସେମାନଙ୍କର ବହୁତ କମ୍ ଷ୍ଟପେଜ୍ ଅଛି। ଏହାର ଅର୍ଥ ସେମାନେ କେବଳ ଗୋଟିଏ କିମ୍ବା ଦୁଇଟି ଷ୍ଟେସନରେ ଅଟକି ଯାଆନ୍ତି।
ଏକ୍ସପ୍ରେସ ଟ୍ରେନର ଗତି
ଏକ୍ସପ୍ରେସ ଟ୍ରେନ୍ ହେଉଛି ଭାରତରେ ଏକ ଅର୍ଦ୍ଧ ପ୍ରାଥମିକ ରେଳ ସେବା। ଏହି ଟ୍ରେନର ଗତି ଘଣ୍ଟା ପ୍ରତି ୫୫ କିଲୋମିଟର ଅଟେ। ଏକ୍ସପ୍ରେସ ଟ୍ରେନର ଗତି ମେଲ ଟ୍ରେନ ତୁଳନାରେ ଅଧିକ ହୋଇଥିବାବେଳେ ଏହା ସୁପରଫାଷ୍ଟ ଟ୍ରେନଠାରୁ କମ୍ ଅଟେ। ମେଲ୍ ଟ୍ରେନ୍ ପରି ବିଭିନ୍ନ ସ୍ଥାନରେ ଏକ୍ସପ୍ରେସ ଟ୍ରେନ୍ ଅଟକି ନଥାଏ। ଏକ୍ସପ୍ରେସ ଟ୍ରେନରେ ସାଧାରଣ, ନିଦ୍ରା ଏବଂ ଏସି କୋଚ୍ ଅଛି। ଯେତେବେଳେ ଏକ ଘଣ୍ଟାର ସୀମିତ ହାରାହାରି ବେଗରେ ଚାଲୁଥିବା ଟ୍ରେନ୍ଗୁଡ଼ିକୁ ମେଲ୍-ଏକ୍ସପ୍ରେସ ଟ୍ରେନ୍ କୁହାଯାଏ।
ମେଲ୍ ଏକ୍ସପ୍ରେସ ଟ୍ରେନର ଗତି
ପ୍ରମୁଖ ସହରଗୁଡିକ ସହିତ ଦୀର୍ଘ ଦୂରତା ମେଲ୍ ଟ୍ରେନ୍ ସାହାଯ୍ୟରେ ଆଚ୍ଛାଦିତ। ମେଲ-ଏକ୍ସପ୍ରେସ ଟ୍ରେନର ଗତି ସୁପରଫାଷ୍ଟ ଠାରୁ କମ୍ ଅଟେ। ଏହି ଟ୍ରେନ୍ ଘଣ୍ଟା ପ୍ରତି ପ୍ରାୟ ୫୦ କିଲୋମିଟର ବେଗରେ ଚାଲିଥାଏ। ଏହା ଅନେକ ସ୍ଥାନରେ ଅଟକିଯାଏ। ଅଧିକାଂଶ ମେଲ-ଏକ୍ସପ୍ରେସ ନମ୍ବର ୧୨୩ରୁ ଆରମ୍ଭ ହୋଇଥାଏ।
ଯାତ୍ରୀବାହୀ ଟ୍ରେନ୍
ଯାତ୍ରୀବାହୀ ଟ୍ରେନ୍ ହେଉଛି ଏକ ଟ୍ରେନ୍ ଯାହାକି ସ୍ୱଳ୍ପ ଦୂରତାକୁ ଅତିକ୍ରମ କରିଥାଏ। କୌଣସି ପ୍ରକାରେ, ଏହା ଏକ ସ୍ଥାନୀୟ ଟ୍ରେନ୍, ଯାହା ଗୋଟିଏ ସହରରୁ ଅନ୍ୟ ସହରକୁ ଯାଏ, ପ୍ରତ୍ୟେକ ଷ୍ଟେସନରେ ଅଟକିଯାଏ। ଏଥିରେ ଥିବା ସମସ୍ତ କୋଚ୍ ସାଧାରଣ କୋଚ୍ ଅଟନ୍ତି।