Latest Odisha News

BREAKING NEWS

E20 Fuel Controversy: ସୁପ୍ରିମକୋର୍ଟରେ E20 ପେଟ୍ରୋଲ ଉପରେ ଶୁଣାଣି: ଜାଣନ୍ତୁ କ’ଣ ଏହି ବିବାଦ?

ନୂଆଦିଲ୍ଲୀ: ଆଜି (୦୧ ସେପ୍ଟେମ୍ବର) ସୁପ୍ରିମକୋର୍ଟରେ E20 ପେଟ୍ରୋଲ ଉପରେ ଶୁଣାଣି ହେବାକୁ ଯାଉଛି। ଏହି ଶୁଣାଣି ପଛରେ ଏକ ବିବାଦ ରହିଛି। ଭାରତ E20 ଇନ୍ଧନ ଅର୍ଥାତ୍ ୨୦% ଇଥାନଲ୍ ମିଶ୍ରିତ ପେଟ୍ରୋଲ କାର୍ଯ୍ୟକାରୀ କରିବା ଆରମ୍ଭ କରିଛି। ସେବେଠାରୁ ଏହି ବିବାଦ ଆରମ୍ଭ ହୋଇଛି। ଦେଶର ଲୋକେ E20 ଇନ୍ଧନକୁ ନେଇ ଦୁଇଟି ଗୋଷ୍ଠୀରେ ବିଭକ୍ତ କରିଛନ୍ତି।, କେତେକ ଏହାକୁ ଠିକ୍ କହୁଛନ୍ତି ଏବଂ କେତେକ ଏହାକୁ ଭୁଲ କହୁଛନ୍ତି। ମାମଲା ଏତେ ଆଗକୁ ବଢ଼ିଛି ଯେ ସୁପ୍ରିମକୋର୍ଟ ଏକ ଜନହିତକର ଆବେଦନର ଶୁଣାଣି କରିବାକୁ ଯାଉଛନ୍ତି। ଅନେକ କାର ଏବଂ ବାଇକ୍ ମାଲିକ ଅଭିଯୋଗ କରିଛନ୍ତି ଯେ ଏହି ଇନ୍ଧନ ବ୍ୟବହାର ଯୋଗୁଁ ସେମାନଙ୍କ ଯାନର ମାଇଲେଜ୍ ଯଥେଷ୍ଟ ହ୍ରାସ ପାଇଛି। ଏପରି ପରିସ୍ଥିତିରେ, ଆସନ୍ତୁ ଜାଣିବା E20 ଇନ୍ଧନ କ’ଣ ଏବଂ ଏହାକୁ ନେଇ କ’ଣ ଅସୁବିଧା ହେଉଛି।

ଭାରତ ୨୦୨୩ ମସିହାରୁ E20 ଇନ୍ଧନ କାର୍ଯ୍ୟକାରୀ କରିବା ଆରମ୍ଭ କରିଛି, କିନ୍ତୁ ଏହାକୁ ନେଇ ଏକ ବିବାଦ ଦେଖାଦେଇଛି। ଏହି ଇନ୍ଧନ କାର୍ଯ୍ୟକାରୀ କରିବା ପଛରେ କାରଣ ହେଉଛି ତେଲ ଆମଦାନୀ ହ୍ରାସ କରିବା। ଏହା ସହିତ, କାର୍ବନ ନିର୍ଗମନ ହ୍ରାସ କରିବା ଏବଂ ଆଖୁ ଚାଷୀମାନଙ୍କୁ ସମର୍ଥନ କରିବା, ଯେଉଁମାନେ ଏହି ମିଶ୍ରଣ ପାଇଁ ଇଥାନଲ୍ ଯୋଗାଉଛନ୍ତି।

ସରକାର ୨୦୨୩ରୁ ଧୀରେ ଧୀରେ E20 ଇନ୍ଧନ ଲାଗୁ କରୁଛନ୍ତି। କିନ୍ତୁ, ଏବେ ଭାରତର ପ୍ରାୟ ସମସ୍ତ ୯୦,୦୦୦ ଇନ୍ଧନ ଷ୍ଟେସନରୁ ଏହାକୁ ସମ୍ପୂର୍ଣ୍ଣ ଭାବରେ ହଟାଇ ଦିଆଯାଇଛି। ମୁଖ୍ୟ ବିଚାରପତି ବି.ଆର. ଗଭଇଙ୍କ ଅଧ୍ୟକ୍ଷତାରେ ଗଠିତ ଏକ ଖଣ୍ଡପୀଠ, ଯେଉଁଥିରେ ବିଚାରପତି କେ. ବିନୋଦ ଚନ୍ଦ୍ରନ ଏବଂ ଏନ.ଭି. ଅଞ୍ଜାରିଆ ମଧ୍ୟ ସାମିଲ ଅଛନ୍ତି, ଏହି ମାମଲାର ଶୁଣାଣି କରିବେ। ପ୍ରତ୍ୟେକ ଫିଲିଂ ଷ୍ଟେସନରେ E0 ପେଟ୍ରୋଲ (ଇଥାନଲ୍ ବିନା ପେଟ୍ରୋଲ) ର ବିକଳ୍ପ ଦିଆଯିବା ଉଚିତ ବୋଲି ଦାବି କରାଯାଇଛି।

E20 ଇନ୍ଧନ କ’ଣ?

ଦେଶର ସଡ଼କ ଏବଂ ପରିବହନ ମନ୍ତ୍ରୀ ନୀତିନ ଗଡକରୀ ଦେଶକୁ ଇଥାନଲ୍ ଯୋଜନା ବିଷୟରେ କହିଥିଲେ। ସେ ଏହା ବିଷୟରେ କହିଥିଲେ ଯେ ଏହାର ବ୍ୟବହାର ସାଧାରଣ ଇନ୍ଧନ ଉପରେ ଆମର ନିର୍ଭରଶୀଳତା ହ୍ରାସ କରିବ। ଏହା ସହିତ, ଚାଷୀମାନେ ପ୍ରଦୂଷଣରୁ ମୁକ୍ତି ପାଇବେ ଏବଂ ଏହାର ଲାଭ ପାଇବେ। E20 ଇନ୍ଧନର ଅର୍ଥ ସ୍ପଷ୍ଟ ଯେ ଏଥିରେ ୨୦% ଇଥାନଲ୍ + ୮୦% ପେଟ୍ରୋଲ ରହିଛି। ଏହାକୁ ସରକାର ୨୦୨୩ ଏପ୍ରିଲରେ ଲଞ୍ଚ କରିଥିଲେ। ଏହା ପଛରେ କାରଣ ଥିଲା ପ୍ରଦୂଷଣ ହ୍ରାସ କରିବା ଏବଂ ଦେଶକୁ ତୈଳ ଆମଦାନୀ ଉପରେ କମ୍ ନିର୍ଭରଶୀଳ କରିବା। ଇଥାନଲ୍‌କୁ ବୈଜ୍ଞାନିକ ଭାବରେ C2H5OH କୁହାଯାଏ, ଯାହା ଚିନିକୁ ଫର୍ମେଣ୍ଟ କରି ତିଆରି କରାଯାଏ।

ବିବାଦ ପଛରେ କାରଣ କ’ଣ?

E20 ଇନ୍ଧନ କେବଳ ସେହି କାର କିମ୍ବା ବାଇକ୍ ପାଇଁ ଉପଯୁକ୍ତ ଯାହାର ମେନୁଫେରଚରିଂ ୨୦୨୩ ବର୍ଷ ପରେ ହେବ। ଯଦି ଏହା ପୂର୍ବରୁ ନିର୍ମିତ ଯାନଗୁଡ଼ିକ ଏହି ଇନ୍ଧନ ବ୍ୟବହାର କରନ୍ତି, ତେବେ ଇଞ୍ଜିନରେ ଅନେକ ସମସ୍ୟାର ସମ୍ମୁଖୀନ ହୋଇପାରେ। ଯେପରିକି ଇଞ୍ଜିନରେ ଜାମ ହେବା, କଳଙ୍କ ଲାଗିବା, କମ୍ ମାଇଲେଜ୍, ରବର ହୋସ୍ ଏବଂ ପ୍ଲାଷ୍ଟିକ୍ ପାଇପ୍ କ୍ଷତି ହେବା ଭଳି ସମସ୍ୟା ଦେଖାଦେବ। ଏହି କାରଣରୁ ଯାନବାହାନ ମାଲିକମାନେ ୱାରେଣ୍ଟି ସମ୍ବନ୍ଧୀୟ ସମସ୍ୟା ଏବଂ ବର୍ଦ୍ଧିତ ଖର୍ଚ୍ଚ ଦ୍ୱାରା ହଇରାଣ ହୁଅନ୍ତି।

E20 ଇନ୍ଧନ ବ୍ୟବହାର କରୁଥିବା ଡ୍ରାଇଭରମାନେ ଅଭିଯୋଗ କରିଛନ୍ତି ଯେ ଏହି ଇନ୍ଧନ ବ୍ୟବହାର କରିବା ପରେ, ସେମାନଙ୍କ କାର କିମ୍ବା ବାଇକ୍ ର ମାଇଲେଜ୍ ୧୦ ପ୍ରତିଶତ ହ୍ରାସ ପାଇଛି। ଇଥାନଲ୍ ଶସ୍ତା ହୋଇଥିବା ବେଳେ ସେମାନଙ୍କୁ ପୂର୍ବ ଅପେକ୍ଷା ଅଧିକ ଖର୍ଚ୍ଚ କରିବାକୁ ପଡୁଛି।

ପରିବେଶ ଉପରେ E20 ର ପ୍ରଭାବ କ’ଣ?

ଇଥାନଲ୍ ଇନ୍ଧନ କାର୍ବନ ଡାଇଅକ୍ସାଇଡ୍ ନିର୍ଗମନକୁ ହ୍ରାସ କରିପାରିବ, କିନ୍ତୁ ବିଶେଷଜ୍ଞମାନେ କହିଛନ୍ତି ଯେ ଏହା ଆଲଡିହାଇଡ୍ ଭଳି କିଛି ନିର୍ଗମନକୁ ବୃଦ୍ଧି କରେ। ଏହା ବ୍ୟତୀତ, ଇଥାନଲ୍ ପାଇଁ ବଡ଼ ପରିମାଣରେ ଆଖୁ ଚାଷ ଭାରତର ଜଳ ଅଭାବ ସମସ୍ୟାକୁ ଆହୁରି ଖରାପ କରୁଛି। ତେଲ ସଂରକ୍ଷଣ କମ୍ପାନୀଗୁଡ଼ିକୁ E20 ଇନ୍ଧନ ପାଇଁ ସ୍ୱତନ୍ତ୍ର ସଂରକ୍ଷଣ ନିର୍ମାଣ କରିବାକୁ ପଡିବ, ଯାହା ସାମଗ୍ରିକ ଭାବରେ ଏକ ଅତିରିକ୍ତ ଖର୍ଚ୍ଚ। ଏହି କାରଣରୁ ପରିବେଶ ଉପରେ ଏହାର କୌଣସି ଗୁରୁତ୍ୱପୂର୍ଣ୍ଣ ପ୍ରଭାବ ପଡ଼ିବା ପରି ମନେ ହେଉନାହିଁ। ବରଂ ଏହା ପରିବେଶକୁ ଅଧିକ କ୍ଷତି ପହଞ୍ଚାଉଛି।

ଭାରତରେ କେତେ ଇଥାନଲ୍ ଉତ୍ପାଦିତ ହୁଏ?

E20 ଇନ୍ଧନ ଆବଶ୍ୟକତା ପୂରଣ କରିବା ପାଇଁ, ଭାରତକୁ ପ୍ରତିବର୍ଷ ୧୦୦୦ କୋଟି ଲିଟରରୁ ଅଧିକ ଇଥାନଲ୍ ଆବଶ୍ୟକ, କିନ୍ତୁ ବର୍ତ୍ତମାନ ଭାରତ ଏତେ ପରିମାଣର ଉତ୍ପାଦନ କରିବାକୁ ସକ୍ଷମ ନୁହେଁ। ଏକ ET ରିପୋର୍ଟ ଅନୁଯାୟୀ, ୨୦୨୫ ମଧ୍ୟଭାଗ ସୁଦ୍ଧା ଭାରତର ବାର୍ଷିକ ଇଥାନଲ୍ ଉତ୍ପାଦନ କ୍ଷମତା ୧,୮୧୦ କୋଟି ଲିଟରରେ ପହଞ୍ଚିବ। ପୂର୍ବରୁ, ଭାରତରେ ପେଟ୍ରୋଲ ୮୮ ର ରିସର୍ଚ୍ଚ ଅକ୍ଟାନ୍ ନମ୍ବର (RON) ସହିତ ବିକ୍ରି ହେଉଥିଲା। ଆଜି, ଭାରତରେ ନିୟମିତ ପେଟ୍ରୋଲର RON ୯୧ ହେଉଛି BS-VI ମାନଦଣ୍ଡ ପୂରଣ କରିବା ପାଇଁ, ଯାହା କ୍ଷତିକାରକ ନିର୍ଗମନକୁ ହ୍ରାସ କରିବା ପାଇଁ ଲକ୍ଷ୍ୟ ରଖିଛି। ତଥାପି, ଇଥାନଲ୍ ୨୦ ମିଶ୍ରଣ ସହିତ ଏହାକୁ RON 95 ରେ ଆହୁରି ଉନ୍ନତ କରାଯାଇଛି।

Comments are closed.