Latest Odisha News

BREAKING NEWS

ଆଧୁନିକତାର କାବ୍ୟ ପରମ୍ପରା ଓ କବି ଭୀମ ଭୋଇ

ପଞ୍ଚାନନ ମିଶ୍ରଙ୍କ ସ୍ୱତନ୍ତ୍ର ପ୍ରବନ୍ଧ ‘ପ୍ରଥମ ଭାଗ’

ଆଧୁନିକତାର ପରମ୍ପରା କ’ଣ ?  ଆଧୁନିକତାଠାରୁ ପରମ୍ପରା କିଭଳି ସ୍ଥିତିରେ ଥିଲା ? ଏସବୁ ପ୍ରଶ୍ନର ଉତ୍ତର ଖୋଜିବା ବେଳେ ଆମ ଦୃଷ୍ଟିକୁ ଆସନ୍ତି ଏପରି ଶବ୍ଦ ଆଧୁନିକ , ଆଧୁନିକତା ଓ ଆଧୁନିକବାଦ । ଆଧୁନିକବାଦର ପ୍ରତିଷ୍ଠା ହେଲା ୟୁରୋପରେ, ବିଂଶ   ଶତାଦ୍ଦୀର ଆଦ୍ୟକାଳରେ , ଯେବେ ଏହା ଏକ ନିର୍ଦ୍ଦିଷ୍ଟ ସାହିତ୍ୟିକ ନୀତି ଓ ଆଦର୍ଶବାଦ ଉପରେ ପ୍ରତିଷ୍ଠିତ ହେଲା। ଏଜରା ପାଉଣ୍ଡ , ଟି,  ଇ ହ୍ୟୁମ ଓ ଟି ଏସ ଏଲିଅଟ ‘ଇମାଜିଷ୍ଟ ମେନିଫେଷ୍ଟୋ’ ଜରିଆରେ ଏ ଆଧୁନିକତାବାଦର ପ୍ରତିଷ୍ଠା କଲେ। । ଜଟିଳ କାବ୍ୟାନୁଭବ, ବର୍ଣ୍ଣନାତ୍ମକ ଶୈଳୀ ପରିତ୍ୟାଗ ପୂର୍ବକ ବ୍ୟଞ୍ଜନାତ୍ମକ ପ୍ରୟୋଗ, ଇମେଜ, ପ୍ରତୀକ, ବିରୋଧାଭାସ ଓ ମିଥର ବ୍ୟବହାର ମୁକ୍ତଛନ୍ଦ ଓ ଅନ୍ତର୍ଚ୍ଛନ୍ଦର ପ୍ରୟୋଗ ସହ କବିତାର ସଂହତି , ଆଙ୍ଗିକ ସହ ଆତ୍ମିକର କଳାତ୍ମକ ସମନ୍ୱୟ ଉପରେ ଏମାନେ ପ୍ରାଧାନ୍ୟ ଦେଲେ। ଏଥିପାଇଁ କ୍ଲାସିସିଜମର ପୁନଃସଂସ୍ଥାପନା ମଧ୍ୟ ହେଲା। କାରଣ , କବିତାର ଗଢ଼ଣ କଳାରେ ଆବଶ୍ୟକ ଥିଲା ଏକ କାବ୍ୟିକ ଅନୁଶାସନ ।

ଏହି ୟୁରୋପୀୟ ଆଧୁନିକବାଦର ପ୍ରଭାବ ପଡ଼ିଲା ସମଗ୍ର ବିଶ୍ୱର କୋଣ ଅନୁକୋଣରେ । ଆମ ରାଜ୍ୟ ଓଡ଼ିଶା ମଧ୍ୟ ଏଥିରୁ ମୁକ୍ତ ହୋଇପାରିନଥିଲା। ଓଡ଼ିଶାରେ ଏହାର ପ୍ରତିଷ୍ଠା କଲେ କବି ସଚ୍ଚି ରାଉତରାୟ। ତାଙ୍କ ‘ପାଣ୍ଡୁଲିପି’ ଗ୍ରନ୍ଥରେ ପ୍ରଥମେ ପାଶ୍ଚାତ୍ୟ ଆଧୁନିକବାଦୀମାନଙ୍କଠାରୁ ସେ ଏହା ମଧ୍ୟ ଆହରଣ କଲେ। ଯାହାଥିଲା କବିତାରେ ବାକରୀତି ସହ କାବ୍ୟରୀତିର ସମନ୍ୱୟ । ପରେ ଏ ଧାରାର କ୍ରମବିକାଶ ଘଟିଲା ଭାନୁଜୀ ରାଓ , ଗୁରୁ ପ୍ରସାଦ ମହାନ୍ତି ରମାକାନ୍ତ ରଥ , ସୀତାକାନ୍ତ ମହାପାତ୍ର , ସୌଭାଗ୍ୟ କୁମାର ମିଶ୍ର ଆଦି କବିଙ୍କ ଦ୍ୱାରା। ମାତ୍ର ଆଧୁନିକବାଦର ପ୍ରତିଷ୍ଠା ପୂର୍ବରୁ ପ୍ରତି ଭାଷା ସାହିତ୍ୟରେ ଏକ ଆଧୁନିକ ପରମ୍ପରା ଥାଏ। ଏହି ପରମ୍ପରା କ୍ରମେ ସାହିତ୍ୟର ଇତିହାସର ମୁଖ୍ୟ ବିଷୟବସ୍ତୁ ହୁଏ।

ସାହିତ୍ୟର ଗତି ଠିକ ନଦୀଟିଏ ପରି ; ଯାହା ଭିନ୍ନ ଭିନ୍ନ ବାଙ୍କ ବା ମୋଡ଼ ଦେଇ ଆଗକୁ ବଢ଼ିଥାଏ। ଏ ମୋଡ଼ ପରିବର୍ତ୍ତନ ସମୟରେ ଭିନ୍ନ ଭିନ୍ନ କାବ୍ୟ ପ୍ରତିଭାଙ୍କ ଆବିର୍ଭାବ ହୋଇଥାଏ। ଯେଉଁମାନଙ୍କର କୃତିରେ ନୂଆ ନୂଆ କାବ୍ୟସ୍ୱର ଧ୍ୱନିତ ହୋଇଥାଏ। ଆଙ୍ଗିକ ଓ ଆତ୍ମିକରେ ଭିନ୍ନତା, ଛନ୍ଦେ ଓ କାବ୍ୟ ଭାଷାରେ ନିଆରାପଣ ବାରିହୋଇ ଦୃଶ୍ୟମାନ ହୁଏ। ପୂର୍ଵସୂରୀ କବିଙ୍କଠାରୁନିଜସ୍ୱ ପ୍ରତିଭା ଓ ପ୍ରଜ୍ଞା ସମ୍ପନ୍ନତା ମାଧ୍ୟମରେ ଯଦି ଜଣେ କିଛି ଭିନ୍ନତା ପ୍ରଦର୍ଶନ କରିଥାଏ ତେବେ କାବ୍ୟ ପରମ୍ପରାରେ ନୂତନତ୍ୱର ଆଭାସ ଦୃଷ୍ଟି ଗୋଚର ହୋଇଥାଏ। ଏହା ହିଁ ସେହି କାଳଖଣ୍ଡରରେ ଆଧୁନିକତାର ପରିଚୟ।

କ୍ରମଶଃ ….

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.